Monday, August 8, 2011

SYURGA SEORANG ISTERI

Salam,

Wajib seorang wanita itu tahu dimana syurganya kelak saat sudah bergelar isteri. Sedih aku kenangkan bahkan takut andai menjadi wanita yang tidak menyerikan laman istana para suami mereka. Mereka mungkin terlupa syurga mereka dimana. 

Taatlah,
syurgamu wanita pada redha suami-suami kamu. Jangan pernah terlupa tentang itu. Pesan ini kutitipkan jua buat diri sendiri yang bakal begelar isteri suatu ketika nanti. Mohon agar tidak terlupa syurga ku nanti sudah berpindah milik. Redha sang suami wajib dijunjung tinggi. Jangan pernah berkelakuan seperti sifatnya wanita durjana yang sentiasa menderhaka. Kelak tiada terhidu hatta haruman syurga, apatah lagi menjedi penghuninya.

Buat mu wanita,
taatilah suami. Syurga kamu pada redha mereka. ALLAH kelak akan mengizinkan kamu melangkah kedalam syurganya dari mana-mana pintu yang kamu ingini. Syaratnya, taati ALLAH, taati ajaran Rasul, serta taatilah suami. Kemudian, pilihlah haluan mana yang kalian ingin kan menuju syurga yang ALLAH janjikan.

Buat mu suami,
pimpinlah isteri kalian dalam mengenal ALLAH dan  mencintai Rasul. Nescaya, kalian perolehi ketaatan mereka. Bersabarlah dalam memimpin isteri-isteri kalian. Sesungguhnya mereka berasal dari tulang rusuk kalian yang bengkok.Jika terlalu keras meluruskan mereka, pasti patah. Jika terlalu alpa dan bersahaja melentur mereka, pasti hanyut. Maka, bersederhanalah.

Andai kalian amati asal kejadian wanita, pasti kalian mengerti betapa wanita benara-benar perlukan perlindungan,didikan dan kasih sayang kalian. Rusuk kiri itu dekat dengan lengan untuk dilindungi, hampir dengan hati utuk dicintai.

Wanita. Fitrahnya indah. Sebagaimana sunyinya Nabi Adam tanpa Hawa. Begitu jua kalian wahai lelaki.  Sayangi dan cintailah kami.

- Belajarlah bersabar. Belajarlah percaya.
Andai benar-benar sayang. -
-

Wassalam.

No comments:

Post a Comment