Monday, March 5, 2012

BOLEH MAAFKAN SAYA?

Salam,

aku terbangun dari tidur dalam keadaan tersentak. Nama aku diseru kuat. Kerling jam yang melingkar ditangan. 

7.04 PM. 

"Apa ni kak? Kenapa Bagi kat yaya?"

Soalan aku dijawab sambil kakak yang memberi menapak keluar bilik. Aku termangu. Kondisi tubuh benar-benar kepenatan seperti usai berlari keliling stadium. Badan sungguh-sungguh dalam keadaan kesakitan. 

Meraba sekitar tempat aku berbaring. Mencari hp. Aku taip aksara pada keypad dengan lemah. Ada ucapan yang perlu aku berikan. 

" Abg.. knpa ni? wtpe sush2.." 

Beep hp berdering selang seminit isyarat pesanan baru di inbox. 

" Bgn la. Da maghrib. Abg y sush kn kak mas"

Message seterusnya masih bernada pesanan. Prihatin dalam kesabaran. Walaupun aku tahu hati nya terluka. Aku punca lukanya. 

Bersusah payah dia mencari segala cara untuk menyelesakan aku agar kesakitan aku berkurangan. Bimbang dia seperti bonda. Balasan atas keprihatinannya tengahari tadi? 

Aku membentak. Aku gagal untuk bersabar melayani pasang surut emosi dia. Aku hilang toleransi untuk memberi ruang dia mengahapus kenangan. 

Kesabaran dia aku hadiahi dengan kegagalan aku mengawal emosi. Maaf kan ya....

Setelah mampu bertenang. Setelah mampu berfikiran lapang. Satu suara kecil bergema kuat dari dari hati kecil. Sewaktu aku berusaha menelan makanan yang bersusah payah diberikan kepada aku. Sekalipun sebenarnya perut tidak mahu.

"Aku cinta kan dia ALLAH. Andai ENGKAU izinkan, aku benar-benar tidak mahu berpisah darinya. Ajar kan aku sabar ALLAH. Ajar aku bertenang."


Kemarahan aku mati. Mati dek tersimbah kesabaran dan keprihatinan dia. Aku gagal untuk menyemai marah yang lama. GAGAL sama sekali. 

Kerana apa?

Kerana dia yang aku mahu sebagai imam aku. Dunia dan akhirat. Terima doaku ALLAH.

Maafkan ya


Wassalam.


No comments:

Post a Comment