Sunday, November 13, 2011

MONOLOG

Salam,

Kau adalah engkau, 
aku adalah aku,
aku tidak mungkin menjadi engkau,
dan jua tidak mungkin kamu mahu menjadi aku,
namun,
andai antara kita punyaa suatu persamaan,
ia merupakan suatu keindahan.


~Iqram, Pemuisi dari Pakistan~


Long journey to go. Hard & difficult
P/s: Sewaktu aku meyisir rambut, wajah ku aku hadapkan ke cermin. Mencermin diri.
Adakah aku selayaknya mencerca? 
Adakah aku selayaknya menimbang-nimbang kebaikan dan keburukan seseorang sedangkan aku sendiri penuh dengan kekhilafan?

Jawapannya tidak sukar kutemui. Satu sahaja perkataan sudah boleh menggambarkan keseluruhan jawapan.
Jawabnya, TIDAK.!

Sudah tiba masanya aku berdiri dengan kritikan kepada diri sendiri. Jangan perasan bagus. Hakikatnya, ibarat tin kosong.

Tidak perlu menunggu dia, mereka atau siapa pun untuk datang memaki dan mencerca. Aku perlu melakukan sendiri. Merenung dan bermuhasabah diri. Sambil itu mungkin aku perlukan secangkir keikhlasan untuk dihirup menghilangkan  dahaga dan semangkuk ketabahan untuk melenyapkan kelaparan. Sudah hampir selesai jalan ini kutempuh. Aku sudah lelah. Namun sebelum berehat, aku perlu selesaikan hutang piutang yang harus dilunas sebelum laluan ini kutukarkan ketangan lain yang bisa mengemudi. Doakan lah....

Wassalam.

No comments:

Post a Comment